Słuch, dotyk, zapach: jak zmysły wpływają na decyzje zakupowe konsumentów

Reklama dźwiękowa stała się popularna w latach dwudziestych XX wieku, wraz ze wzrostem popularności audycji radiowych. W 1922 roku AT&T zaczęła sprzedawać firmom możliwość płatnego nadawania. Firma może ubezpieczyć lub sfinansować transmisję iw zamian za to wspomnieć o swojej marce na antenie.

W 1926 roku narodził się świat radiowych jingli, kiedy grupa a cappella o nazwie  ANC . Jingle szybko stały się popularną formą reklamy, w której słowa opisujące produkt zostały połączone z muzyką, aby zwiększyć wartość rozrywkową.

Marketing sensoryczny istnieje od ponad 100 lat, a dziś inteligentne głośniki oferują nowe sposoby reklamy i promocji.

We współczesnym świecie marketing słuchowy jest częścią niemal wszystkich kampanii marketingowych w telewizji, radiu, podcastach i reklamach internetowych.

Oto najbardziej audiomarketingowe narzędzia, które marki wykorzystują w marketingu sensorycznym.

Podkłady głosowe

Odkąd reklamy radiowe stały się popularne w latach dwudziestych XX wieku, powszechną praktyką było używanie lektora do promowania i przekonywania. Lektor ma miejsce, gdy dana osoba czyta wyreżyserowaną reklamę, która ma na celu poruszenie słuchacza do działania. Często istnieje wyjaśnienie produktów i usług, a także funkcji i korzyści.

Efekty dźwiękowe

Podobnie jak w filmach, użycie efektów dźwiękowych w reklamach pomogło wzmocnić dramaturgię, która jest częścią reklamy. Niektóre marki używają efektów dźwiękowych do reprezentowania swojej marki. Przykładem jest dzwonek T-Mobile, który jest wykorzystywany we wszystkich kampaniach audio i wideo.

Muzyka tematyczna

Posiadanie muzyki w tle w reklamach nadaje znaczenie i nastrój słowom i obrazom. Wiele firm oferuje obecnie standardowe utwory muzyczne, które można dodawać do reklam wideo. 

Marketing sensoryczny z zapachem

Myślenie, że zmysł węchu jest przydatny w marketingu, może wydawać się dziwne. Zmysł węchu jest najbardziej bezpośrednim łącznikiem z mózgiem u ludzi. Określony zapach może wywołać wspomnienia i bardzo szybko wpłynąć na decyzje. 

Chociaż niewielu markom udało się włączyć zapachy do marketingu, kilka firm nadal z nich korzysta.

Oto unikalne podejście firm do włączania zapachów do marketingu sensorycznego.

Zapachy środowiska

Niektóre firmy eksperymentowały z wykorzystaniem w swoich reklamach zapachów środowiskowych, takich jak ocean, świeżo skoszona trawa i lasy sosnowe. Technologia dostarczania zapachów była trafiona lub chybiona, a wynalazki, takie jak  ekran zapachowy,  jeszcze nie stały się głównym nurtem.

Zapachy

Używanie zapachów jako narzędzia marketingowego istnieje od dawna. Próbki zapachów w czasopismach zawsze były popularną metodą, a dziś niektóre sklepy używają zapachów, aby zwiększyć atrakcyjność swojej marki.

Zapachy żywności

Kuszący zapach piekarni lub świeżo parzonej kawy to powszechne strategie marketingowe stosowana przez niektóre marki, aby przyciągnąć klientów. Sprzedawcy hot dogów będą również wykorzystywać zapach gotowania, aby zwabić głodne tłumy na imprezach.